آنچه خواهید خواند

اسلیو معده چیست

عمل اسلیو معده یکی از انواع جراحی کاهش وزن است که باید توسط یک پزشک با تجربه انجام گیرد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب حتما در انتخاب پزشک خود نهایت دقت را داشته باشید.

پزشکی که تجربه و مهارت کافی در این زمینه داشته باشد، به خوبی از هرگونه عوارض احتمالی آگاه است و کاملا ماهرانه جراحی را انجام می دهد و نکات خوبی برای مراقبت های پس از آن به شما ذکر خواهد کرد.

از آنجایی که عمل به روش لاپاراسکوپی انجام می گیرد، نیازی به انجام جراحی باز نیست. تنها چند برش کوچک در قسمت بالای شکم زده می شود تا ابزار مخصوص برای دسترسی به معده وارد شود.

در ادامه در رابطه با پروسه عمل و نکاتی که باید در این باره بدانید برای شما توضیح خواهیم داد. دکتر محمد جواد باقری این عمل را در بسیاری از نقاط ایران از جمله در کرج نیز انجام می دهند. برای کسب اطلاعات در این زمینه مقاله اسلیو معده در کرج را مطالعه کنید.

آمادگی های قبل از اسلیو معده

در هفته های آخر برای انجام عمل جراحی از شما خواسته می شود که فعالیت بدنی و رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و قبل از عمل مصرف هرگونه دخانیات را متوقف کنید.

قبل از عمل احتمالا محدودیت هایی برای مصرف غذا و نوشیدنی خواهید داشت. پزشک تمامی نکات مهمی که باید قبل از رعایت کنید را به طور کامل برای شما ذکر خواهد کرد.

همچنین آزمایشاتی نیز برای شما نوشته می شود تا اطمینان حاصل شود که از سلامت عمومی خوبی برای انجام عمل برخوردار هستید. در صورتی که همه موارد نرمال باشد، در نهایت اجازه عمل را به شما می دهد.

پروسه جراحی به چه صورت است؟

در طول اسلیو معده پروسه حداقل تهاجمی برای افراد انجام می گیرد. جراح پس از بیهوشی بیمار پنج تا شش برش یک سانتی متری برای وارد کردن ابزار جراحی روی شکم ایجاد می کند و از ابزاری که همراه با دوربین است، برای مشاهده تصاویر داخل شکم استفاده می کند.

طی این جراحی حدود ۸۰ درصد معده کوچک می شود و در نهایت معده ای به اندازه و شکل موز باقی می ماند. طبیعتا بیماران پس از عمل می توانند مقدار کمی غذا بخورند و برای ساعات طولانی احساس سیری کنند، در نهایت میزان کالری مصرفی بسیار محدود می شود.

علاوه بر این به دنبال کوچک شدن معده، تغییرات هورمونی از جمله کاهش ترشح هورمون گرلین (هورمون گرسنگی) رخ می دهد که به کاهش وزن کمک می کند.

این تغییرات هورمونی به رفع مشکلاتی از جمله فشار خون، مشکلات قلبی و… که به دنبال افزایش وزن تجربه می کنید، کمک می کند.

عمل جراحی حدود یک تا دو ساعت به طول می انجامد، پس از اتمام جراحی به اتاق ریکاوری منتقل می شوید؛ قسمتی که پزشک تمامی علائم حیاتی شما را زیر نظر خواهد داشت.

میزان کاهش وزن پس از کوچک کردن معده با جراحی اسلیو معده چقدر است؟

انتظار می رود که کاهش وزن بعد از جراحی اسلیو بین ۵۰ درصد تا ۷۰ درصد باشد. اما بیمارانی هستند که تا ۸۰ درصد یا بیشتر از کل اضافه وزن خود را بعد از عمل از دست داده اند. تقریبا روش دیگری چه با جراحی چه بدون آن وجود ندارد که بتوان به وسیله آن تا این میزان وزن را کم کرد.

جدول زیر کاهش وزن بعد از کوچک کردن معده را نشان می دهد. باید گفت که بیشترین میزان کاهش وزن با عمل اسلیو معده در ۶ ماه اول بعد از عمل رخ خواهد داد.

ماه اول ماه دوم ماه سوم ماه چهارم
حدود ۸ کیلوگرم حدود ۷ کیلوگرم حدود ۵ کیلوگرم حدود ۴ کیلوگرم
ماه پنجم ماه ششم سال اول سال دوم
حدود ۳ کیلوگرم حدود ۲ کیلوگرم حدود ۵۰ تا ۷۰٪ از اضافه وزن حدود ۸۰٪ از اضافه وزن یا بیشتر

فیلم تجربیات افرادی که عمل اسلیو انجام داده اند (نظر بیماران)

پروسه پس از عمل

پس از اسلیو طی هفت روز اول رژیم مایعات بدون قند و بدون گاز توصیه می شود. در ادامه به مدت سه هفته باید غذاهای پوره شده و در نهایت پس از گذشت چهار هفته غذاهای معمولی مصرف کنید.

باید طبق تجویز پزشک، روزانه مولتی ویتامین مصرف کنید. طی چند ماه اول پس از جراحی کاهش وزن باید معاینات مکرر پس از جراحی انجام گیرد.

ممکن است به دنبال کاهش وزن سریع طی سه تا شش ماه اول پس از اسلیو تغییراتی را تجربه کنید که این موارد به شرح زیر است:

  • تغییرات خلق و خو

  • بدن درد

  • احساس سرما

  • خشکی پوست

عکس قبل و بعد از عمل جراحی لاغری اسلیو

قبل و بعد اسلیو

عکس قبل و بعد اسلیو معده

اهداف مهم جراح اسلیو معده به دنبال عمل اسلیو 

همانطور که می دانید این عمل برای کاهش وزن انجام می گیرد؛ اما مهم تر از آن این است که مشکلاتی که به دنبال افزایش وزن رخ می دهد، نیز برطرف می شود؛ این موارد به شرح زیر است:

  • ناباروری

  • بیماری قلبی

  • سرطان

  • افزایش فشار خون

  • سکته

  • کلسترول بالا

  • دیابت نوع ۲

  • آپنه انسداد خواب

این نکته لازم به ذکر است که این عمل تنها برای افرادی انجام می شود که پس از رژیم غذایی مناسب و انجام تمرینات ورزشی موفق به کاهش وزن نشده اند.

به طور کلی در این مواقع عمل اسلیو معده، عملی مناسب برای شماست:

  • شاخص توده بدنی (BMI) چهل یا بالاتر دارید که به عنوان چاقی شدید شناخته می شود.

  • شاخص توده بدنی ۳۵ تا ۴۰ (چاقی) همراه با مشکل جدی از جمله دیابت نوع ۲، فشار خون بالا یا آپنه خواب شدید دارید.

  • در برخی از افراد که BMI 30 تا ۳۴ دارند ممکن است همراه با مشکلات جدی وجود داشته باشد و این شرایط بیمار را واجد شرایط عمل جراحی کند.

به طور کلی افرادی که قصد انجام این عمل را دارند، به این نکته توجه کنند که باید پس از عمل به طور دائمی حتما یک سبک زندگی سالم را طبق دستورات جراح اسلیو معده رعایت کنند.

اسلیو معده چه خطراتی دارد

این جراحی همانند هر عمل دیگری خطرات احتمالی کوتاه مدت و بلند مدت به همراه دارد. همانطور که گفتیم در صورتی که در انتخاب پزشک خود دقت داشته باشید، هرگونه عوارض پس از عمل به حداقل می رسد و کاملا قابل کنترل خواهد بود.

خطرات مرتبط با عمل اسلیو معده می تواند همراه با چنین مواردی باشد:

  • عفونت

  • خونریزی بیش از حد

  • واکنش نامطلوب نسبت به بیهوشی

  • لخته شدن خون

  • مشکلات ریوی یا تنفسی

  • نشت از معده

خطرات و عوارض طولانی مدت احتمالی:

  • پایین بودن قندخون (هیپوگلیسمی)

  • انسداد دستگاه گوارش

  • فتق

  • استفراغ

  • سوء تغذیه

چه بیماری هایی به دنبال اسلیو معده درمان می شود؟

با این عمل جراحی نه تنها کاهش وزن را تجربه می کنید بلکه بسیاری از بیماری ها نیز درمان می شود. جراحی اسلیو معده می تواند بیماری ها را بهبود بخشد و گاهی به طور کامل بیماری را برطرف کند:

  • مقاومت به انسولین و دیابت نوع ۲

  • درد مفاصل و آرتروز

  • بیماری کبد چرب غیرالکلی و استئاتوهپاتیت

  • سندرم هیپرونتیلاسیون چاقی و آپنه انسداد خواب

  • بیماری فشار خون بالا

  • هیپرلیپیدمی (کلسترول بالا) و بیماری شریانی

چه زمانی عمل اسلیو معده کارساز نیست؟

در برخی مواقع نادر ممکن است پس از جراحی کاهش وزن به اندازه کافی وزن کم نکنید یا مجدد دچار افزایش وزن شوید. این حالت تنها زمانی رخ می دهد که به دستورات جراح اسلیو معده بعد از جراحی عمل نکنید و پرخوری و سبک زندگی اشتباهی پس از جراحی داشته باشید.

به طور مثال اگر پس از عمل تمایل به مصرف غذاهای پرکالری داشته باشید، قطعا شاهد نتیجه دلخواه خود نخواهید بود. در حقیقت تنها این عمل به شما در کاهش وزن کمک نمی کند، نکاتی که شما باید پس از جراحی باید به آن دقت داشته باشید، نیز مهم است.

برای کاهش وزن یا پس از رسیدن به نتیجه دلخواه همیشه باید رژیم غذایی سالم را طبق دستور بهترین جراح اسلیو معده و همچنین فعالیت ورزشی را در برنامه خود داشته باشید.

اگر تمام نکات ذکر شده پس از عمل را رعایت کردید و کاهش وزن چندانی نداشتید، همچنین دچار عوارض شدید، حتما برای بررسی و درمان به یک پزشک حاذق مراجعه کنید. در برخی موارد نیز نیاز است که اسلیو مجدد انجام شود.

آیا پس از عمل اسلیو نیاز به رعایت رژیم غذایی است

قطعا دستورات غذایی پس از جراحی به شما داده می شود که باید برای بهبودی خود پس از عمل و همچنین جهت کاهش وزن سریع به آن موارد عمل کنید.

پس از گذشت چند ماه می توانید رژیم غذایی معمولی خود را داشته باشید اما اجازه مصرف هر مواد غذایی از جمله نوع پرکالری را ندارید.

پس از گذشت مدتی از جراحی شروع به مصرف ویتامین می کنید و برای جلوگیری از هرگونه عوارض باید این ویتامین ها را به طور دائم مصرف کنید.

مراقبت های توصیه شده پس از اسلیو

معمولا پس از جراحی بیماران به مدت دو شب در بیمارستان بستری می شوند، به طور کلی با توجه به شرایط هر فرد متفاوت است.

معده طی روزهای ابتدایی متورم و دردناک است؛ بنابراین شما به دریافت داروهای مسکن نیاز خواهید داشت. طی روزهای ابتدایی تنها اجازه مصرف مایعات شفاف را دارید. پس از گذشت چند هفته همچنان باید رژیم غذایی مایعات داشته باشید.

در ادامه باید غذاهای نرم شده بخورید، در نهایت پس از گذشت چهار تا شش هفته می توانید غذاهای جامد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

پس از جراحی باید استراحت کافی داشته باشید و نباید فشاری به زخم خود وارد کنید. در روزهای ابتدایی پس از عمل باید فردی را همراه خود داشته باشید تا به شما در انجام کارهای روزمره کمک کند.

اغلب افراد می توانند پس از گذشت دو تا چهار هفته از عمل به انجام فعالیت های عادی و روزانه خود بازگردند. همچنین اغلب بیماران طی دو سال اول پس از جراحی بیش از نیمی وزن اضافه خود را کم می کنند.

کاهش وزن اولیه ممکن است بسیار سریع باشد؛ اما برای ادامه روند کاهش وزن و رسیدن به اهداف خود باید به طور منظم ورزش کنید.

هرچه وزن شما کمتر می شود قادر به انجام فعالیت های بیشتری هستید، در این مواقع وسوسه نشوید که در انجام کارهای روزانه و فعالیت ورزشی زیاده روی کنید، به تدریج میزان فعالیت بدنی خود را افزایش دهید تا بدن شما به شرایطی که دارید عادت کند.

هزینه عمل اسلیو معده

هزینه این عمل توسط دکتر محمد جواد باقری در سال ۱۴۰۳ مبلغ ۸۰ میلیون تومان است. هزینه اسلیو معده می تواند در هر مطبی قیمت متفاوتی داشته باشد که با توجه به چنین شرایطی هزینه عمل تعیین می شود:

  • شهری که سکونت دارید.

  • مطبی که مراجعه می کنید.

  • میزان تجربه و تسلط پزشک به عمل

  • میزان رضایت بیماران پس از عمل

  • هزینه بیمارستان و داروها

  • و…

همه این موارد می تواند نقش مهمی در قیمت نهایی داشته باشد که قطعا برای هر پزشکی متفاوت خواهد بود. توصیه ما به شما این است که ابتدا میزان مهارت و تجربه پزشک را بسنجید و سپس هزینه را مدنظر قرار دهید؛ چرا که عمل بسیار مهمی است.

مزیت عمل اسلیو معده توسط بهترین دکتر اسلیو

این عمل جراحی لاغری نسبت به هر روش لاغری و جراحی های دیگر ساده تر، سریع و ایمن است. معمولا به افرادی که دچار بیماری هستند و شرایط انجام هر روش لاغری را ندارند، این عمل برای کاهش وزن توصیه می کنند.

همچنین از آنجایی که طی انجام عمل جراحی دست به روده ها زده نمی شود، احتمال ایجاد هرگونه عوارض احتمالی بسیار کمتر است.

با وجود اینکه میزان کاهش وزن در این روش نسبت به جراحی های دیگر کمتر است؛ اما نتایج بسیار عالی و مزیت های بسیار خوبی را به دنبال دارد.

مرگ بعد از اسلیو معده حقیقت دارد؟

هر عمل جراحی از ساده تا پیچیده، عوارض و خطراتی را به دنبال دارد. اما در نهایت این مهارت پزشک است که از تمامی خطرات احتمالی مطلع باشد و شرایطی را برای بیمار فراهم کند که هر گونه خطرات احتمالی به حداقل برسد.

در صورتی که عمل خود را به دست فردی با تجربه و متخصص بسپارید، اطمینان داشته باشید که هیچ خطری از جمله مرگ و میر برای شما نخواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله مرگ با عمل اسلیو معده را مطالعه کنید.

سن مناسب انجام عمل اسلیو معده چقدر است؟

معمولا بازه سنی که برای انجام این عمل جراحی در نظر گرفته می شود، بین ۱۶ تا ۷۰ سالگی است به استثنای برخی از موارد که در صورتی که بیمار در شرایط وخیمی باشد ممکن است تصمیمات متفاوتی گرفته شود.

چه کسانی نمی توانند اسلیو انجام دهند؟

این عمل جراحی لاغری به افرادی که در حال مصرف الکل و دخانیات هستند و نمی توانند تغییرات مداومی در رژیم غذایی و عادت ورزشی خود داشته باشند، توصیه نمی شود.

رعایت این موارد به شما کمک می کند تا برای جراحی و زندگی سالم پس از جراحی آماده شوید. همچنین برای افرادی که بالای ۷۵ سال یا کمتر از ۱۶ سال سن دارند نیز توصیه نمی شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله چه کسانی نمی توانند عمل اسلیو انجام دهند را مطالعه کنید.

پشیمانی بعد از اسلیو معده

طبق شواهدی که پس از انجام عمل بیماران وجود دارد، نارضایتی و پشیمانی بعد از اسلیو معده وجود نداشته است؛ اما این رضایت بالای بیماران بعد از عمل مشروط به انتخاب پزشکی متخصص و با تجربه در زمینه جراحی لاغری است.

اگر شما در انتخاب پزشک متخصص در هر زمینه ای تحقیقات لازم را انجام ندهید، قطعا به دلیل عدم مهارت پزشک و عدم تجربه کافی، از جراحی که انجام داده اید پشیمان خواهید شد.

ما این تضمین را به شما می دهیم که اگر در قدم اول پزشک خود را با اطمینان انتخاب کرده باشید و میزان رضایت بیماران بعد از جراحی پزشک مورد نظر شما بالا بوده است، به هیچ وجه پشیمانی بعد از عمل اسلیو معده را تجربه نخواهید کرد.

رانندگی پس از اسلیو معده

معمولا پس از گذشت یک یا دو روز پس از جراحی مانعی برای رانندگی ندارید. به طور کلی توصیه می شود که طی یک هفته اول پس از عمل اسلیو از رانندگی خودداری کنند.

اگر طی رانندگی پس از اسلیو هر یک ساعت ماشین خود را متوقف کنید. همچنین باید جوراب واریس بپوشید و طی ۲۰ دقیقه پیاده روی داشته باشید و مجدد به رانندگی ادامه دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *