درد بعد از ابدومینوپلاستی از شکایات شایع بسیاری از افرادی است که این جراحی زیبایی را انجام می دهند.

در واقع طی مدت بهبودی ممکن است برخی از علائم از جمله درد و تورم خفیفی را تجربه کنید، معمولا چنین علائمی به دلیل خود عمل یا حرکاتی است که پس از آن دارید.

میزان و شدت درد در هر فردی متفاوت است، به طوری که برخی نیازی به درمان ندارند و درد ایجاد شده خود به خود بهبود می یابد و برخی دیگر برای درمان درد بعد از ابدومینوپلاستی به دنبال راهکارهای موثری هستند.

به هر حال این موارد طبیعی است و راهکارهایی برای کنترل تا رسیدن به بهبودی کامل در نظر گرفته شده که در ادامه برای شما ذکر خواهیم کرد.

 
درد بعد از ابدومینوپلاستی
درد بعد از ابدومینوپلاستی

کنترل درد بعد از ابدومینوپلاستی

اغلب طی انجام این عمل داروهای ضد درد به ناحیه اطراف اعصاب حسی تزریق می شود که منجر به بلوک عصبی خواهد شد.

این روش پیشگیرانه به کاهش درد بعد از عمل کمک می کند. با این حال اگر در این صورت نیز احساس درد داشتید، راهکارهایی برای تسکین درد برای شما در نظر گرفته خواهد شد:

مصرف داروهای بدون نسخه

بسیاری از جراحان در صورتی که خونریزی وجود نداشته باشد، مصرف ایبوپروفن یا ناپروکسن را ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از عمل توصیه می کنند.

NASID ها تورم را کاهش می دهد و باعث تسکین درد می شود که به بیماران این امکان را می دهد که مصرف مسکن ها را زودتر کنار بگذارند، در نهایت دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف دارو نخواهند شد.

داروهای تجویزی

گاهی برخی از افراد نیاز به تجویز داروهایی طولانی مدت از سوی پزشک دارند. با این حال دوز پایین داروهای مخدر ممکن است منجر به یبوست شود. دوزهای بالا نیز باعث مشکلات تنفسی و قلبی می شود.

جلوگیری از درد بعد از ابدومینوپلاستی
جلوگیری از درد بعد از ابدومینوپلاستی

پمپ درد

اگر حالت تهوع شدید داشته باشید، نمی توانید داروی خوراکی مصرف کنید. پمپ درد وسیله ای است که دارو را مستقیما از طریق یک لوله به بدن می رساند و می تواند جایگزین داروی خوراکی باشد. اگر درد شدید باشد، با استفاده از پمپ درد دیگر نیازی به مصرف داروهای با دوز بالا ندارید.

بیشتر بخوانید: رابطه جنسی بعد از ابدومینوپلاستی

راهکارهای خانگی برای درمان درد بعد از ابدومینوپلاستی

احتمال ایجاد عوارض جانبی در ۲۴ ساعت اول وجود دارد و طی دو تا چهار روز نیز افزایش می یابد. معمولا بیماران کبودی، درد و تورم را طی هفته اول تجربه می کنند. 

راهکارهایی برای تسکین این موارد در نظر گرفته شده که با مشورت پزشک می توانید به عنوان راهکارهای خانگی برای تسکین درد در نظر داشته باشید:

مصرف داروی مسکن

داروهای مسکن تجویزی را طبق دستور به طور منظم مصرف کنید. مسکن ها به پیشگیری از هرگونه علائم آزاردهنده کمک می کند.

استفاده از گن مخصوص پس از عمل

نوعی گن الاستیک پس از عمل به بیمار داده می شود تا در هفته اول بعد از عمل جراحی استفاده کند. 

استفاده از آن به خصوص در هفته اول به کاهش درد بعد از ابدومینوپلاستی در کرج و تورم کمک می کند. در این مواقع خطر عفونت و سایر عوارض را کاهش می دهد.

استفاده از کمپرس یخ

استفاده از کمپرس سرد در ۴۸ ساعت اول تورم را کاهش می دهد. این روش به طور موقت درد ایجاد شده را نیز بی حس می کند و هرگونه عوارض جانبی نیز کاهش می یابد.

کمپرس را در نزدیک محل جراحی قرار دهید؛ اما یادتان باشد که مستقیما روی برش ها قرار ندهید.

استفاده از آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از درد بعد از ابدومینوپلاستی

ممکن است به شما به دو صورت آنتی بیوتیک خوراکی یا موضعی داده شود که باید حتما طبق دستور مصرف کنید. عفونت نه تنها منجر به درد می شود، بلکه برای سلامت عمومی بدن نیز می تواند خطرات جدی را به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: علت سفتی شکم بعد از ابدومینوپلاستی 

مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی
مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی

حالت بدن صحیح

هنگام دراز کشیدن یا خوابیدن حتما باید باسن خود را به صورت خمیده در بیاورید. هنگام ایستادن و راه رفتن نیز اگر کمی به حالت خمیده باشید، فشاری بر قسمت جراحی شده وارد نمی شود.

نکاتی جهت تسریع روند بهبودی درد بعد از ابدومینوپلاستی

مراقبت های بعد از عمل برای جلوگیری از عوارض مهم است. باید حداقل تا دو هفته به طور کامل استراحت کنید و باید به موارد مراقبتی توجه داشته باشید.

به طور مثال باید مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن از سموم پاک شود و تورم کاهش یابد. همچنین باید رژیم غذایی را تا حد سالم نگه دارید. تا جایی که ممکن است از میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید.

توصیه های مراقبتی بعد از عمل به شرح زیر است:

  • مکمل های ویتامین A و ویتامین C مصرف کنید.
  • مکمل پروبیوتیک مصرف کنید.
  • جهت تقویت سیستم ایمنی و سطح آنتی اکسیدان چای سبز بنوشید.
  • جهت کاهش نفخ و التهاب، آناناس بخورید.
  • برای کاهش تورم، درد و کبودی از کرم آرنیکا استفاده کنید.
  • برای رفع حالت تهوع می توانید چای زنجبیل بنوشید.

علت کمردرد بعد از عمل ابدومینوپلاستی

کمردرد بعد از عمل ابدو دور از انتظار نیست؛ چرا که طی این عمل جراحی همانطور که می دانید پوست شکم کشیده می شود و با سفت شدن شکم، پوست ناحیه کمر نیز کشیده خواهد شد، به همین دلیل شما در ناحیه کمر احساس درد دارید.

درد شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی

از آنجایی طی این عمل جراحی پوست و چربی شکم برداشته و کشیده می شود، بافت های همبند شکم را بخیه می زنند تا محکم تر به یکدیگر بچسبد. چنین شرایطی باعث درد و سفتی در ناحیه شکم می شود.

چه زمانی درد بعد از ابدومینوپلاستی خطرناک است؟

دردی که پس از این جراحی تجربه می کنید با توجه به برش های خورده شده و کشیدگی های ایجاد شده طبیعی است. طی روزهای اول ممکن است درد زیادی داشته باشید اما به تدریج با گذشت زمان بهبود پیدا می کند. در صورتی که با گذشت مدتی از جراحی تسکین درد را تجربه نکردید، نیاز به بررسی توسط پزشک دارد.

آیا راهکاری برای پیشگیری وجود دارد؟

اگر نکته ای برای کاهش درد پس از عمل وجود داشته باشد، پزشک به شما خواهد گفت. به طور کلی توصیه ما به شما این است که گن بعد از ابدو را حتما استفاده کنید.

استفاده از گن به کاهش درد و تورم بعد از ابدو به خصوص طی هفته های اول کمک می کند. همچنین خطر عفونت و سایر عوارض نیز کاهش می یابد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *