اگر شما هم دچار اضافه وزن باشید، حتما راه های مختلفی را برای کاهش وزن امتحان کردید. شاید به گوشتان خورده باشد که عمل جراحی نیز یکی از روش های موثر برای لاغر شدن است، یکی از انواع عمل های جراحی که منجر به کاهش وزن می شود، جراحی بای پس معده است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

عمل بای پس

علل اضافه وزن چیست؟

علت های ایجاد اضافه وزن و چاقی بسیار متعد هستند و برای هرفرد بسیار مختلف است، اما به صورت معمول، علت های اضافه وزن عبارتند از :

  • بیش از حد معمول غذا خوردن
  • ژنتیک
  • مصرف داروهای خاص
  • بالار فتن سن
  • کم خوابی

در این صورت باید از عمل های مختلفی همچون اسلیو معده، بای پس معده و… برای درمان چاقی استفاده شود.

بیش از حد معمول غذا خوردن

یکی از مهم ترین علت های چاق شدن بیش از حد غذا خوردن یا در اصطلاح پرخوری کردن است، معده انسان ها دارای خاصیت ارتجاعی است هرچقدر فرد بیشتر غذا بخورد معده او نیز بزرگ تر می شود، بهتر است قبل از سیر شدن کامل از غذا خوردن دست بکشید تا دچار اضافه وزن نشوید.

ژنتیک

اگر در خانواده ای پدر، مادر و یا هردو دچار چاقی باشند در آن خانواده ها احتمال بروز چاقی در فرزندانشان نیز بیشتر است.

مصرف داروهای خاص

برخی از داروها عوارضی که به دنبال دارند باعث چاقی و اضافه وزن می شوند مانند داروهای ضد افسردگی و داروهای دیابت و داروهایی که متابولیسم بدن را تغییر می دهند.

بالارفتن سن

در برخی از افراد با بالا رفتن سن دیگر کنترل کردن وزن سخت می شود، پس بهتر است قبل از افزایش سن به فکر نمرال کردن وزن خود باشید

کم خوابی

یکی از علت های اضافه وزن کمبود خواب است، در بین کسانی که خواب کمی دارند چاقی به شدت دیده می شود.

اضافه وزن و چاقی

چاقی نیز عوارض زیادی به همراه دارد از جمله بیماری های روحی و روانی برای افراد و عدم اعتماد به نفس و همچنین بیماری هایی به همراه دارد از جمله بیماری های قلبی و سکته مغزی و دیابت و آپنه خواب و فشار خون بالا و…

درمان چاقی شدید با بای پس

عمل بای پس معده چیست؟

یکی از شایع ترین عمل های که منجر به کاهش وزن می شود بای پس معده است، این عمل در نهایت دو هدف دارد : اولین هدف این عمل این است که فرد نسبت به خوردن غذا میل کمتری پیدا کند و هدف دوم این عمل این است که مواد غذایی خورده شده توسط فرد کمتر به بدنش جذب شوند. زمانی این عمل تاثیر گذاری بیشتری دارد که همراه آن رژیم غذایی را رعایت کنید و یا روزانه ورزش کنید.

بای پس معده به چه اهدافی انجام می شود؟

از آنجایی که چاقی ظاهر نامطلوبی برای فرد به ارمغان می آورد و همچنین منجر به عدم اعتماد به نفس می شود، عمل جراحی بای پس معده در کرج برای کاهش وزن و ایجاد ظاهری خوشایند در افراد انجام می گیرد. بای پس معده راهکاری برای کاهش وزن است و به دنبال کاهش وزن، خطر ابتلا به بیماری های چاقی که تهدید کننده زندگی است، به شدت کاهش می یابد:

  • بیماری رفلاکس اسید معده به مری
  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • آپنه انسداد خواب
  • دیابت نوع ۲
  • سکته
  • سرطان
  • ناباروری
  • و…

تمامی این موارد نام برده شده می تواند از عوارض چاقی باشد که با انجام بای پس معده این موارد نیز برطرف خواهد شد. 

حتما باید بعد از عمل جراحی لاغری تغییرات دائمی در طول زندگی خود ایجاد کنید که می تواند شامل تمرینات ورزشی روزانه و رژیم غذایی سالم و کم کالری باشد.

بای پس معده برای چه کسانی مناسب است؟

این عمل برای افراد خاصی پیشنهاد می شود که یا چاق باشند و یا در چاقی شدید باشند. اگر قصد انجام این عمل را دارید در ابتدا به بهترین جراح بای پس معده در تهران مراجعه کنید و با مشورت پزشک در صورت تشخیص پزشک، به انجام این عمل بپردازید. همچنین این عمل برای افرادی که با اضافه وزن مشکلات جدی سلامتی دارند، نیز پیشنهاد می شود از جمله فشارخون بالا و یا دیابت و یا آپنه خواب.

به طور کلی بای پس معده و سایر جراحی های کاهش وزن می تواند گزینه مناسبی در این صورت برای شما باشد:

  • شاخص توده بدنی (BMI) برابر با ۴۰ یای بالاتری دارید (چاقی شدید).
  • BMI برابر با ۳۵ تا ۴۰ (چاقی) است و شما یک مشکل سلامتی جدی مرتبط با وزن مانند دیابت نوع ۲، فشار خون بالا یا آپنه شدید دارید. 
  • در برخی موارد، اگر BMI بین ۳۰ تا ۳۴ باشد و مشکلات مرتبط با وزن جدی داشته باشید.

بای پس معده برای همه افرادی که به شدت اضافه وزن دارند، مناسب نیست. جهت واجد شرایط بودن جراحی کاهش وزن ممکن است نیاز به دستورالعمل های پزشکی خاصی داشته باشید.

بای پس معده در کرج مناسب کیست

جراحی بای پس معده عوارض و یا خطراتی دارد؟

بله باید بدانید که این عمل نیز مانند همه عمل های جراحی، عوارض و خطراتی دارد که بعضی از آنها کوتاه مدت رفع می شود و برخی نیز نیاز به صرف زمان طولانی برای بهبود دارد.

برخی از این عوارض مربوط به بیهوشی و یا به صورت کلی است که عبارتند از :

  • آلرژی داشتن به داروها
  • مشکل های تنفسی در برخی از بیماران
  • خونریزی
  • لخته شدن خون
  • عفونت در بدن
  • نشتی

برخی عوارض نیز وجود دارند مانند:

  • ورم کردن معده و سوزش معده و یا زخم شدن معده.
  • فتق شدن روده ها که منجر به انسداد روده می شود.
  • ممکن از خطی که بخش های معده را بهم دوخته است تراوش هایی وجود داشه باشد.
  • بعد از انجام عمل ممکن است وقتی غذایی می خوردی اضافات آنرا که از ظرفیت معده خارج است بالا بیاورید.

چه زمانی بای پس معده موثر عمل نمی کند

این امکان وجود دارد که پس از جراحی کاهش وزن، به اندازه دلخواه کاهش وزن نداشته باشید یا مجدد دچار افزایش وزن شوید.

در صورتی که به توصیه های پس از عمل و تغییراتی که باید در سبک زندگی خود ایجاد کنید، توجهی نداشته باشید، افزایش وزن رخ خواهد داد.

به طور مثال اگر به طور مکرر از غذاهای پرکالری مصرف می کنید، ممکن است به اندازه ای که می خواهید کاهش وزن نداشته باشید.

برای جلوگیری از وزن گیری باید تغییرات دائمی در رژیم غذایی خود و همچنین فعالیت بدنی و ورزش منظم داشته باشید.

آمادگی جهت انجام عمل جراحی بای پس

در هفته های انتهایی به عمل جراحی ممکن است از شما خواسته شود که فعالیت بدنی داشته باشید و مصرف دخانیات را متوقف کنید.

همچنین باید محدودیت هایی در خوردن، آشامیدن و داروهایی که مصرف می کنید، داشته باشید.

آمادگی برای بای پس معده

عمل بای پس معده چگونه انجام می شود؟

در این عمل دو قسمت از دستگاه گوارش را عمل میکنند که شامل کوچک کردن معده و کوتاه کردن روده باریک است،

در ابتدا معده را به دو ناحیه تقسیم میکنند که یه قسمت برای نگهداری غذا است که این قسمت اصولا کوچکتر از قسمت دیگر است و معمولا ۵ تا ۱۰ درصد از حجم کلی معده را دربر می گیرد و قسمت دیگر نیز را نیز خارج نمی کنند و در شکم باقی می ماند و به وظایفش عمل می کند. در واقع این قسمت، شامل کوچک کردن و کوتاه کردن روده در مسیر غذا است.

سپس به عمل روده باریک می رسیم که در این قسمت روده حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانتی متر برش داده شده و از مسیر عبور غذا کنار گذاشته می شود، اما این برش را از بدن خارج نمی کنند بلکه فقط به معده کوچک پیوند داده می شود. در نتیجه بعد از اینکه غذا وارد بدن شد از معده کوچک به روده باریک که کوتاه شده می رود و هضم و جذب و دفع انجام می پذیرد.

پس از عمل

بلافاصله پس از جراحی بای پس معده تنها می توانید مایعات را به جای غذای جامد مصرف کنید؛ زیرا، منجر به بهبودی روده و معده می شود. به طور کلی برنامه غذایی باید ابتدا از مایعات و سپس غذاهای پوره شده شروع شود.

پس از آن می توان غذاهای نرم مصرف کرد و سپس به سراغ غذاهای سفت تر بروید؛ زیرا، بدن قادر به تحمل آنها نیست.

همچنین ممکن است محدودیت هایی در خصوص آنچه که می خورید و می نوشید، داشته باشید. پزشک مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی از جمله مولتی ویتامین با آهن، کلسیم و ویتامین B12 را پس از جراحی به شما توصیه خواهد کرد.

ممکن است با واکنش بدن به کاهش وزن سریع در سه تا شش ماه اول پس از بای پس معده در کرج تغییراتی ایجاد شود از جمله:

  • بدن درد
  • احساس خستگی
  • احساس سرما
  • خشکی پوست
  • نازک شدن مو و ریزش مو
  • تغییرات خلق و خو

بعد از عمل، چقدر طول می کشد تا وزن کم شود؟

به صورت خیلی دقیق نمی توان گفت زیرا در هر فردی متفاوت است. اما به صورت معمول افراد در طول مدت ۱۸ ماه تا ۲ سال حدود ۸۰ درصد از اضافه وزنی که داشتند را از  دست می دهند.

آیا بعد از عمل در بیمارستان بستری می شویم؟

مدت زمان این عمل طولانی نیست و همچنین دوران نقاهت به نسب کوتاهی دارد، بعد از عمل عموما به مدت دو شب در بیمارستان می مانید و بعد از یک هفته می توانید به کارهای روزمره خود برسید.

کاهش وزن با بای پس معده در کرج

بعد از عمل از رژیم غذایی باید استفاده کنیم؟

بله، با توجه به متابولیسم بدنی شما پزشک متخصص به شما رژیم غذایی می دهد اما به طور معمولی در ادامه برخی از غذاهایی که باید مصرف کنید آورده ایم به یاد داشته باشید که رعایت دقیق و کامل رژیم غذاییتان هم بهبود زودتر شما و هم برای رسیدن به نتیجه ایده ال بعد از عمل به شما کمک می کند و همچنین تمامی موادهای غذایی مورد نیاز بدن شما را نیز تامین می کند.

دو روز بعد از عمل جراحی شما اجازه خوردن چیزی را ندارید و بعد از آن طبق رژیم خود پیش می روید. از جمله غذاهای پیشنهادی عبارتند از:

  1. مایعات
  2. غذاهای پوره مانند
  3. غذاهای دیگر

مایعات

منظور از مایعات غذاهایی است که در دمانی اتاق مایع و یا نیمه مایع باشند مانند آبگوشت یا عصاره های صاف شده سوپ و غلات این نوع غذاها برای دو هفته بعد از عمل پیشنهاد می شود

غذاهای پوره مانند

برای دو هفته ی بعد یعنی هفته های سوم و چهارم این نوع غذاها پیشنهاد میشود غذاهایی که حالت خمیری و یا نرم و یا مایعات غلیظ دارند.

اینکه بعد از چند هفته این موارد را مصرف کنید بستگی به شرایط بدنی شما دارد. به صورت معمول بعد از گذشت ۳ ماه بیماران شروع خوردن غذاهای عادی می کنند، ممکن است این دوران برای شما کوتاه تر باشد .

غذاهای دیگر

این غذاها برای هفته پنجم به بعدپیشنهاد مش ود غذاهایی که ترد باشند و اسان جویده یشوند مانند گوشت های ریز وکامل پخته شده، غذاهای کنسرو شده و سبزی ها و یا میوه های نرم. توجه کنید که نوشیدن مایعات به همراه غذا ممنوع است مایعات باید در طول روز به صورت آرام آرام خورده شود.

این نکته را نیز در نظر بگیرید که در ابتدا حجم وعده های شما کم اما تعداد وعده ها زیاد هستند، ممکن است ۶ وعده در روز داشته باشد اما به مرور زمان به ۴ وعده و در نهایت به ۳ وعده می رسد که در نهایت شامل مواد پروتئینی و مواد غنی است.

آیا بعد از جراحی بای پس معده می توان ورزش کرد؟

تا یک ماه بعد از عمل جراحی باید از انجام فعالیت های سنگین پرهیز کنید با این حال می توانید به صورت آهسته پیاده روی کنید.

بهترین سن برای انجام بای پس معده چه سنی است؟

سن مناسب برای انجام این عمل جراحی بین ۱۸ و ۶۵ سال است. با این وجود به دلیل مزایای جراحی های چاقی این عمل در سنین ۱۸ سال نیز انجام می شود.

آیا بعد از جراحی بای پس معده در کرج بیماری های مرتبط با چاقی بهبود پیدا می کنند؟

جراحی بای پس تا حدودی باعث بهبود یا کنترل بیماری های مرتبط با چاقی مانند دیابت و فشار خون می شود.

هزینه انجام عمل بای پس معده چقدر است؟

در عمل جراحی بای پس معده عوامل بسیار زیادی دخیل هستند به عنوان مثال:  دستمزد دکتر شما، نوع عمل و تکنیک به کار گرفته شده و نوع بیهوشی بیمار، بیمارستانی که در آن بستری می شوید و بیمه. توجه داشته باشید که با توجه به نوع بیمه می توانید تمامی و یا بخشی از مبلغ هزینه شده را دریافت کنید

بعد از عمل نیز ممکن است هزیه هایی برای شما وجود داشته باشد ازجمله هزینه ویتامنی ها و مکمل های غذایی، هزینه ویزیت ها و مراجعه به پزشک، هزینه مشاوره های خاص و رژیم غذایی و هزینه های ورزش بعد از عمل که جز هزینه های طوانی مدت شمرده می شود.

عمل بای پس معده

تفاوت مینی بای پس با بای پس معده کلاسیک

تفاوت مینی بای پس معده با بای پس کلاسیک در این است که در بای پس Single Anastomosis تنها یک پیوند بین معده و روده باریک وجود دارد. 

در صورتی که مینی بای پس معده یک پیوند بین معده و روده باریک و یک پیوند دیگر بین روده باریک و بخش دیگر وجود دارد.

مدت زمان عمل مینی بای پس کمتر است و احتمال بروز عوارض به نسبت بای پس کلاسیک کمتر است. 

عمل جراحی بای پس امروزه جایگاه ویژه ای بین جراحی کلاسیک معده و جراحی های باریاتریک پیدا کرده است. 

تنها افرادی بای پس کلاسیک را به مینی بای پس ترجیح می دهند که رفلاکس شدیدی دارند و یا رفلاکس بعد از عمل جراحی پیدا کرده اند، این افراد بهتر است بای پس کلاسیک انجام دهند.

۱۴ دیدگاه ها

  • من سال ۹۳ اسلیو معده انجام دادم ولی از ۹۸ دوباره چاق شدم و رفلکس شدید دارم
    امکان بای پس برای کسیکه قبلا اسلیو انجام داده وجود داره ؟

  • سلام وقت بخیر
    دختر ۱۶ ساله دارم که قد ۱۶۳ و وزن ۹۷ کیلو دارد هیچ رژیمی نگرفته است و علاقه ای به رژیم گرفتن ندارد عموها ، مادربزرگ و پدرش چاق بودند و ژن چاقی از طرف پدری دارد خواستم ببینم میشه به جای عمل اسلیو یا بای پس چون سن کمی دارد میشود حلقه گذاری کرد ؟ اصلا الان حلقه گذاری انجام میشود؟ یا باید رژیم بگیرید ؟ ممنون

    • بله، حلقه گذاری معده یکی از روش‌های مورد استفاده برای کاهش وزن است که در برخی موارد می‌تواند موثر باشد. این روش معمولاً به عنوان یک روش جراحی برای کاهش وزن استفاده می‌شود و به وسیله قرار دادن یک حلقه در دور معده، حجم معده را کاهش می‌دهد که باعث ایجاد اشباع زودتر و کاهش مصرف غذا می‌شود.
      برای دختر شما، به دلیل سن کم و وزن بالا، حلقه گذاری معده توصیه نمیشه و به جای آن بهتره به رژیم غذایی و سبک زندگی سالم متمرکز شود.
      رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی منظم می‌تواند بهبود وزن و سلامتی را به همراه داشته باشد. همچنین، مهم است که او را تشویق کنید تا به فعالیت‌های بدنی منظم بپردازد و از غذاهای سالم و متعادل مصرف کنید.

  • سلام وقتتون بخیر من ۳۸ سالمه و دو تا فرزند دارم هر دو سزارین شدن ،قدم ۱۷۲ و وزنم ۱۰۳کیلو هست ،میخواستم بدونم برای من چه عملی مناسب هست ؟بای پس معده ،مینی بای پس ،یا اسلیو معده ؟واینکه دلیل چاق شدنم خانه نشین شدن بخاطر بیماری دیابت نوزاد شیرخواره ام هست که منو افسرده کرده ،لطف میکنید منو راهنمایی کنین؟ممنون از شما

    • انتخاب نوع عمل جراحی باید توسط پزشک شما بر اساس تاریخچه پزشکی و وضعیت بدنی شما صورت گیرد. اما قبل از هر تصمیمی، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید.
      اصلی‌ترین روش‌های جراحی لاغری:
      بای پس معده
      مینی بای پس
      اسلیو معده

      علاوه بر این، باید رژیم غذایی سالمی را دنبال کنید و فعالیت بدنی منظمی انجام دهید. این اقدامات همراه با تغییر در الگوی زندگی می‌توانند به کاهش وزن و بهبود سلامتی شما کمک کنند.
      در مورد دلایل افسردگی و وضعیت روحی‌تان، بهتر است با یک روانپزشک مشورت کنید. افسردگی به دلیل شرایط زندگی و بار ذهنی‌تان می‌تواند تأثیرات منفی بر وضعیت فیزیکی شما داشته باشد.

  • سلام ازتوضیحات مفیدتون.
    من روماتیسم مفصلی دارم ۱۸ ساله دارو کورتون مصرف میکنم
    ۵۶ سالمه و فقط ۵ یا ۶ کیلو اضافه وزن دارم
    و گیاهخوارم دائم در رژیمم که یوقت چاق نشم
    آیا این عمل جراحی می‌تونه به بیماری من کمکی کنه؟؟؟

    • از آنجایی که شما در حال حاضر ۵ یا ۶ کیلو اضافه وزن دارید، بای پس برای شما مناسب نیست. اما قبل از هرگونه تصمیمی، باید با پزشک خود مشورت کنید.
      همچنین، مشاوره با یک متخصص تغذیه نیز می‌تواند به شما کمک کند تا رژیم غذایی مناسبی برای حفظ وزن بهینه و کنترل التهاب‌های مرتبط با روماتیسم مفصلی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *